Friday, May 11, 2012

Awas ulama jahat yang bijak bermadah

Oleh Ustaz Idris Ahmad

ULAMA adalah pewaris nabi dan memegang amanah agama setelah ketiadaan para rasul. Nabi Muhammad s.a.w. adalah nabi yang terakhir, maka tidak ada lagi rasul yang diutuskan. Urusan ini akan diambil peranan oleh para ulama.

Ulama adalah mereka yang menguasai ilmu agama dengan meluas. Mereka mesti menguasai ilmu bahasa Arab, Ulum Hadis, Ulum Tafsir, Akhlak, Feqah, Usul Feqh, Tafsir, Tarikh Tashrik, Qawaid Feqhiah, ilmu balaghah dan memahami isu semasa.

Seorang ulama wajib takut hanya kepada Allah SWT sahaja. Jika seorang yang mempunyai ketinggian ilmu tetapi takut kepada manusia maka ia bukan digolong sebagai ulama.

Ulama mesti beramal dengan ilmunya dan mengajar pula kepada orang lain, dialah dikira sebagai orang yang mewarisi para nabi.
Jika berlaku sebaliknya maka ia mewarisi kerja syaitan.

Manakala ulama al-su’ (jahat) ialah ulama yang memutar belitkan tujuan agama yang benar kepada yang lain demi kemaslahatan dirinya dan pemerintah walaupun bertentangan dengan agama.

Nabi s.a.w. mengingatkan tentang bahayanya ulama jahat melalui sabdanya yang bermaksud: “Aku bimbang ke atas kamu orang yang lebih dahsyat daripada dajjal.

Apabila ditanya: siapa mereka itu? Jawab Baginda: ulama su’.”

Ulama jahat juga seorang munafik yang durjana kerana dia sendiri tidak dapat manfaatkan ilmunya dan ia pula memudaratkan orang lain. Awas! kita hendaklah membezakan antara ulama jahat dengan ulama akhirat.

Orang alim yang bersikap demikian ialah syaitan yang durjana yang bertopengkan manusia dan paling bahaya kepada agama Allah. Merekalah virus perosak yang paling bahaya untuk membinasakan iman umat.

Kejahatan orang awam kesannya tidak seteruk kejahatan orang alim, kerana mereka menjadi suri teladan kepada orang lain. Segala fatwa mereka akan mempengaruhi cara hidup dan pemikiran orang lain. Jika seorang doktor silap memberi ubat maka ia hanya boleh mematikan seorang pesakit sahaja.

Sebenarnya ulama jahat ia telah dilantik oleh syaitan menjadi wakil mereka untuk menyesatkan mereka dan memudah kerja syaitan untuk menyesatkan orang ramai. Ulama jahat ini dipandang dan oleh Allah seperti keldai dan anjing. Firman Allah SWT bermaksud: “Perumpamaan orang yang dipikulkan kepadanya kitab Taurat, tetapi mereka tiada memikulnya, bagaikan keldai yang memikul kitab-kitab. Amatlah buruk kaum yang mendustkan keterangan-keterangan Allah, dan Allah tidak al- Jumaah:5)

Firman Allah SWT, bermaksud: “Dan bacakanlah kepada mereka berita orang yang kami berikan keterangan-keterangan kami kepadanya, lalu dibuangnya. Sebab itu mereka didatangi syaitan dan syaitan itu termasuk orang-orang yang sesat.” (al-Araf 175)

Allah mengibaratkan ulama yang jahat seperti anjing. “Perumpa maannya sebagai anjing, kalau engkau menghalaunya dihulurkan lidahnya, dan jika engkau biarkan dihulurkan juga lidahnya.” (Al-Araf 176)

Ulama jahat ini muncul; sepanjang zaman kerana mereka ini akan hidup sama hayat dengan kehidupan manusia untuk menyesatkan manusia. Kita mudah untuk berhadapan dengan syaitan, sudah cukup dengan membaca ayat Kursi dan Auzubillah. Tetapi syaitan manusia yang bertopengkan agama ini agak sukar untuk kita menghadapinya, kerana mereka juga boleh membaca al-Quran.

Ulama jahat ini mereka berbicara seolah-olah mereka tidak takut kepada pembalasan Allah SWT. Mereka boleh mempermainkan ayat dan hadis tanpa sandaran yang kukuh.

Mereka akan cuba mencara dalil untuk menghalalkan tindakan pemerintah yang rakus semata-mata untuk kepentingan dunia walaupun hati kecil mereka tidak boleh menerima apa yang mereka memberi pandangan tersebut kerana ia bertentangan dengan disiplin ilmunya.

Tetapi oleh kerana dunia dan kedudukan mengatasi segala-galanya maka kesemua itu diketepikan.

Realitinya, kehidupan ulama jahat ini akan dihina ketika berada di dunia lagi. Pihak pemerintah hanya menyanjung mereka ketika mereka mampu mencari ayat yang menghalalkan tindakan mereka.

Tetapi apabila mereka sudah tidak mampu mengeluarkan ayat-ayat yang menyenangkan pemimpin yang zalim mereka juga akan diketepikan.

Akhirnya hidup mereka berada di dalam keadaan yang hina sehingga akhir hayat mereka. Apa makna kehidupan sebegitu rupa, jika di dunia sudah tidak mampu mendapat darjat kedudukan yang baik maka di akhirat nanti akan menerima pembalasan daripada Allah SWT.

Antara ciri-ciri ulama jahat ialah takbur dengan pandangannya walaupun tidak betul dari segi kaedah pengambilan hukum. Melebihkan dunia sehingga mengabai tugas akhirat.

Takut kepada manusia, tetapi tidak takut kepada Allah dan tidak merasa bimbang dengan apa yang mereka lakukan kepada Allah SWT. Tamak kepada dunia dan pangkat.

Pengampu kepada pemerintah yang zalim. Takut memberi nasihat kepada pemimpin yang zalim.

Tidak ada rasa sensitif terhadap penyelewengan oleh pemerintah seperti rasuah dan penindasan.

Mereka hanya memikirkan tentang kepentingan perutnya sahaja, biarlah agama dicerca.

Bijak bermadah bak pujangga untuk menarik perhatian orang ramai walaupun salah dari segi fakta. Bercakap tidak serupa bikin. Tidak memaparkan akhlak Islam yang sepatut ada kepada seorang yang ada ilmu agama. Keluarganya tidak menunjuk suri teladan yang baik seperti anak isteri tidak memelihara aurat.

No comments:

Post a Comment