By NARUTO
Dalam halam blog terbaru beliau, Zulkifli Noordin berhujah mempertahankan serangan beliau terhadap Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu Enakmen 4 Tahun 2002. Persoalan yang dibangkitkan beliau adalah berkisar kepada peruntukan seksyen 14 kepada Enakmen ini iaitu:
Di sini saya akan menyanggah pendapat beliau tetapi dalam masa yang sama akan menurut saranan yang dimintanya, iaitu berhujah dalam ruang lingkup perundangan Malaysia dan bukannya berpaksikan kepada apa yang beliau namakan "segala kitab kuning".
Apabila kita ingin mempelajari sesuatu akta atau enakmen dalam sistem perundangan Malaysia, kita perlu membaca dan memahami Bahagian Pengenalan kepada akta atau enakmen tersebut terlebih dahulu. Ini adalah perkara asas yang diajar di dalam mana-mana kuliah undang-undang. Kebiasaannya, pada bahagian ini diterangkan kenapa akta atau enakmen tersebut digubal dan bidangkuasa yang terangkum di bawahnya serta bagaimana akta atau enakmen ini akan dilaksanakan selaras dengan undang-undang yang telah sedia ada.
Merujuk kepada Enakmen Hudud dan Qisas Terengganu ini, Sekyen 3 menyatakan bahawa terdapat 3 jenis kesalahan di bawah Enakmen ini iaitu:
seksyen 3(a) Kesalahan-kesalahan Hudud.
seksyen 3(b) Kesalahan-kesalahan Qisas
seksyen 3(c) Kesalahan-kesalahan Takzir
Namun proviso kepada seksyen 3 di dalam Enakmen ini menyatakan:
"Dengan syarat bahawa apabila sesuatu kesalahan hudud atau qisas tidak boleh dihukum dengan hukuman hudud atau hukuman qisas kerana tidak dapat memenuhi syarat-syarat yang dikehendaki bagi hukuman-hukuman itu, maka kesalahan itu adalah menjadi suatu kesalahan takzir dan hendaklah ia dihukumkan demikian."
Oleh itu, apabila membaca seksyen 14 kepada Enakmen ini, seksyen tersebut secara otomatiknya adalah tidak stand alone kerana ianya perlu dibaca seiringan dengan erti proviso kepada seksyen 3 ini. Saya rasa, sebagai seorang peguam yang telah lama berkecimpung dengan peruntukan-peruntukan undang-undang Malaysia, Zulkifli Noordin tidak seharusnya khilaf mengenai perkara-perkara sebegini. Secara amnya, peruntukan-peruntukan undang-undang di dalam sistem perundangan negara kita sememangnya ditulis sebegini dan Enakmen Hudud dan Qisas Terengganu ini adalah bukanlah satu peruntukan undang-undang yang pertama ditulis sedemikian.
Oleh itu, bagi menjawab kenyataan Zulkifli Noordin mengenai 'kepincangan' seksyen 14 kepada Enakmen ini; kesalahan meliwat isteri boleh dihukum dengan hukuman Qisas, iaitu di bawah seksyen 37 (Menyebabkan kecederaan badan) yang dibolehkan di atas sebab proviso kepada seksyen 3 atau Hukuman Takzir, di bawah seksyen 38 (hukuman kerana menyebabkan kecederaan badan) kepada Enakmen ini bergantung kepada fakta sesuatu kes tersebut.
Seperti mana yang telah dihujahkan oleh para cendikiawan dan ilmuan syariah dalam isu yang sama sebelum ini, semangat Enakmen ini tidak lari daripada kehendak "segala kitab kuning" yang dimaksudkan oleh beliau di dalam blognya. Cuma para cendikiawan dan ilmuan tersebut tidak berhujah menggunakan sistem perundangan Malaysia seperti mana yang dikehendaki oleh Zulkifli Noordin. Namun maksud mereka tetap sama. Ini adalah kerana perkara ini adalah asas yang diperturunkan kepada umat Islam melalui Al Quran dan bukannya ciptaan manusia sendiri. Malah dalam melaksanakan hukuman itu sendiri, seksyen 38 kepada Enakmen ini masih menggunakan frasa " hendaklah mengikut apa yang ditetapkan oleh Hukum Syarak".
Wallahualam.
Dalam halam blog terbaru beliau, Zulkifli Noordin berhujah mempertahankan serangan beliau terhadap Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu Enakmen 4 Tahun 2002. Persoalan yang dibangkitkan beliau adalah berkisar kepada peruntukan seksyen 14 kepada Enakmen ini iaitu:
Seksyen 14. Liwat.
Liwat ialah suatu kesalahan yang merupakan persetubuhan di antara seorang lelaki dengan seorang lelaki yang lain atau di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan selain daripada isterinya yang dilakukan di luar tabii iaitu melalui dubur.
Kata Zulkifli Noordin, "Apa yang teman cuba bangkitkan dalam hujah di Parlimen baru ini ialah bukan mempersoalkan hukum atau undang-undang Islam; yang itu jelas. Tetapi yang teman pertikaikan ialah Enakmen yang dibuat oleh PAS sendiri, dan Seksyen 14 adalah antara contoh yang teman bawakan untuk menunjukkan betapa cara peruntukkan yang digubal oleh PAS sangat mengelirukan, malah boleh, dan telahpun membawa kepada fitnah. Kalau mendatangi dubur isteri itu salah, dan memang jelas salah, kenapa tidak dinyatakan dengan jelas didalam Enakmen tersebut?"
"Sebaliknya digubal dalam bentuk yang sangat mengelirukan iaitu: liwat itu ialah apabila seorang lelaki mendatangani dubur seorang lelaki atau wanita, kecuali mendatangi dubur isterinya sendiri! Bukankah itu mengelirukan? Bukankah ini bercanggah dengan segala kitab kuning yang dibawa oleh kaum yang menentang ini.Ia memberi gambaran seolah-olah bermain dengan dubur isteri itu bukan liwat, dan yang lebih malang ia boleh diputarbelitkan oleh golongan tertentu untuk menghalalkan tindakan meliwat isteri sendiri!"
Di sini saya akan menyanggah pendapat beliau tetapi dalam masa yang sama akan menurut saranan yang dimintanya, iaitu berhujah dalam ruang lingkup perundangan Malaysia dan bukannya berpaksikan kepada apa yang beliau namakan "segala kitab kuning".
Apabila kita ingin mempelajari sesuatu akta atau enakmen dalam sistem perundangan Malaysia, kita perlu membaca dan memahami Bahagian Pengenalan kepada akta atau enakmen tersebut terlebih dahulu. Ini adalah perkara asas yang diajar di dalam mana-mana kuliah undang-undang. Kebiasaannya, pada bahagian ini diterangkan kenapa akta atau enakmen tersebut digubal dan bidangkuasa yang terangkum di bawahnya serta bagaimana akta atau enakmen ini akan dilaksanakan selaras dengan undang-undang yang telah sedia ada.
Merujuk kepada Enakmen Hudud dan Qisas Terengganu ini, Sekyen 3 menyatakan bahawa terdapat 3 jenis kesalahan di bawah Enakmen ini iaitu:
seksyen 3(a) Kesalahan-kesalahan Hudud.
seksyen 3(b) Kesalahan-kesalahan Qisas
seksyen 3(c) Kesalahan-kesalahan Takzir
Namun proviso kepada seksyen 3 di dalam Enakmen ini menyatakan:
"Dengan syarat bahawa apabila sesuatu kesalahan hudud atau qisas tidak boleh dihukum dengan hukuman hudud atau hukuman qisas kerana tidak dapat memenuhi syarat-syarat yang dikehendaki bagi hukuman-hukuman itu, maka kesalahan itu adalah menjadi suatu kesalahan takzir dan hendaklah ia dihukumkan demikian."
Oleh itu, apabila membaca seksyen 14 kepada Enakmen ini, seksyen tersebut secara otomatiknya adalah tidak stand alone kerana ianya perlu dibaca seiringan dengan erti proviso kepada seksyen 3 ini. Saya rasa, sebagai seorang peguam yang telah lama berkecimpung dengan peruntukan-peruntukan undang-undang Malaysia, Zulkifli Noordin tidak seharusnya khilaf mengenai perkara-perkara sebegini. Secara amnya, peruntukan-peruntukan undang-undang di dalam sistem perundangan negara kita sememangnya ditulis sebegini dan Enakmen Hudud dan Qisas Terengganu ini adalah bukanlah satu peruntukan undang-undang yang pertama ditulis sedemikian.
Oleh itu, bagi menjawab kenyataan Zulkifli Noordin mengenai 'kepincangan' seksyen 14 kepada Enakmen ini; kesalahan meliwat isteri boleh dihukum dengan hukuman Qisas, iaitu di bawah seksyen 37 (Menyebabkan kecederaan badan) yang dibolehkan di atas sebab proviso kepada seksyen 3 atau Hukuman Takzir, di bawah seksyen 38 (hukuman kerana menyebabkan kecederaan badan) kepada Enakmen ini bergantung kepada fakta sesuatu kes tersebut.
Seperti mana yang telah dihujahkan oleh para cendikiawan dan ilmuan syariah dalam isu yang sama sebelum ini, semangat Enakmen ini tidak lari daripada kehendak "segala kitab kuning" yang dimaksudkan oleh beliau di dalam blognya. Cuma para cendikiawan dan ilmuan tersebut tidak berhujah menggunakan sistem perundangan Malaysia seperti mana yang dikehendaki oleh Zulkifli Noordin. Namun maksud mereka tetap sama. Ini adalah kerana perkara ini adalah asas yang diperturunkan kepada umat Islam melalui Al Quran dan bukannya ciptaan manusia sendiri. Malah dalam melaksanakan hukuman itu sendiri, seksyen 38 kepada Enakmen ini masih menggunakan frasa " hendaklah mengikut apa yang ditetapkan oleh Hukum Syarak".
Wallahualam.
No comments:
Post a Comment