oleh MOHAMAD MAT YAKIM
8/26/2011 9:09:06 AM
Saya mula bayar zakat fitrah secara tunai sejak berhijrah ke KL pada 1994. Sebelum itu, di kampung, zakat fitrah dibayar guna beras.
Pada zaman kanak-kanak, saya tertunggu-tunggu hendak melihat orang dewasa bayar zakat fitrah. Seronok. Ini kerana, zakat fitrah masa itu biasanya dibayar terus kepada asnaf, tidak melalui amil. Di rumah asnaf, sudah siap beras fitrah yang diisi dalam bekas mengkuang.
Sebelum disempurnakan bayaran zakat, terlebih dahulu dilakukan akad jual beli beras. Beras dalam bakul mengkuang ditolak oleh si asnaf kepada pembayar zakat dengan akad jual: “Aku jual beras ini sebanyak harga” dan disambut oleh si pembayar zakat: “Aku beli beras sebanyak harga.”
Selepas itu, bakul yang sama ditolak semula kepada si asnaf diiringi lafaz: “Inilah beras fitrah yang wajib ke atas diriku tahun ini kerana ALLAH TAALA.” Si asnaf menyambut beras itu.
Selepas itu, berlaku semula akad jual beli untuk proses bayar zakat seterusnya, bagi tanggungan pula. Bayangkan jika seseorang itu punya dua isteri dan 10 anak, berapa kali bakul beras fitrah itu disorong tarik? Namun itulah tarikannya bagi saya untuk menyaksikan upacara itu.
Selain bawa wang ke rumah asnaf atau amil, ada juga yang bawa beras, tetapi ini agak menyukarkan. Bagi yang beranak ramai, mungkin hingga berbelas kampit beras perlu dibawa. Sekarang beras yang dikampit khas dalam sukatan zakat pun ada dijual. Ini lebih memudahkan berbanding dahulu.
Walau apa pun, bayar zakat di Lembah Klang jauh lebih senang. Di bazar Ramadan berhampiran rumah saya, sekurang-kurangnya empat amil di merata penjuru menunggu pembayar zakat. Dan caranya juga amat mudah, keluarkan tunai - tidak perlu bawa beras - dan urusannya boleh selesai dalam masa tiga minit sahaja.
Apa yang saya ingat, bayar zakat fitrah guna tunai pernah jadi pertikaian. Inilah masalahnya apabila undang-undang Islam yang sebenarnya universal dan relevan sepanjang zaman, ditadbir berbeza mengikut sempadan pemerintahan. Atas sebab itu juga, kadar zakat fitrah antara negeri tidak sama. Semoga masalah ini akan berakhir. Itulah doa saya setiap hari.
Beberapa tahun lalu, saya berasa amat jengkel apabila seorang rakan menggeleng-geleng kepala (baca: memperlekehkan) jawapan saya untuk soalannya: “Berapa zakat fitrah di Kedah?” Saya jawab: “RM5” Sambil geleng-geleng kepala, dia kata: “Mahalnya!”
Pada masa itu, zakat fitrah di Selangor memang lebih rendah. Kejengkelan saya kerana dia mempertikaikan bayaran zakat fitrah yang hanya perlu dikeluarkan sekali setahun sedangkan untuk sekotak rokok yang lebih mahal, tidak pula dirungut.
Jika sekalipun rakan saya itu bayar zakat fitrah di Kedah, belanjanya tidaklah sebesar mana kerana isterinya hanya seorang, anaknya pula tiga.
Keluar belanja sedikit untuk penuhi tuntutan agama pun merungut, apa punya orang? Seorang lagi rakan pula ceritanya agak lucu. Menjelang bulan puasa, rakan saya itu dapat anak baru - yang keenam. Makanya, tahun itu zakat fitrah yang perlu dia keluarkan pun bertambah.
Hendak dijadikan cerita, di rumah, resit fitrah yang baru dibayar, diperiksa isterinya. Terkejut si isteri apabila dapati resit hanya ada tujuh resit dalam poket suaminya, sedangkan yang sepatutnya adalah lapan termasuk untuk mereka suami isteri selain enam anak.
“Aku terlupa (bayar untuk) anak yang baru itu?” kata kawan saya. “Habis apa hang jawab kat bini hang?” tanya saya. “Aku terus ambil kunci kereta. Aku kata kat dia, tadi duit tak cukup nak bayar. Takkan aku nak jawab lupa.” Berdekah-dekah kami ketawa. Seorang lagi kawan pula kata: “Nasib baik resit tak cukup. Kalau terlebih macam mana? Tentu bini hang soal lebih teruk lagi.”
8/26/2011 9:09:06 AM
Saya mula bayar zakat fitrah secara tunai sejak berhijrah ke KL pada 1994. Sebelum itu, di kampung, zakat fitrah dibayar guna beras.
Pada zaman kanak-kanak, saya tertunggu-tunggu hendak melihat orang dewasa bayar zakat fitrah. Seronok. Ini kerana, zakat fitrah masa itu biasanya dibayar terus kepada asnaf, tidak melalui amil. Di rumah asnaf, sudah siap beras fitrah yang diisi dalam bekas mengkuang.
Sebelum disempurnakan bayaran zakat, terlebih dahulu dilakukan akad jual beli beras. Beras dalam bakul mengkuang ditolak oleh si asnaf kepada pembayar zakat dengan akad jual: “Aku jual beras ini sebanyak harga” dan disambut oleh si pembayar zakat: “Aku beli beras sebanyak harga.”
Selepas itu, bakul yang sama ditolak semula kepada si asnaf diiringi lafaz: “Inilah beras fitrah yang wajib ke atas diriku tahun ini kerana ALLAH TAALA.” Si asnaf menyambut beras itu.
Selepas itu, berlaku semula akad jual beli untuk proses bayar zakat seterusnya, bagi tanggungan pula. Bayangkan jika seseorang itu punya dua isteri dan 10 anak, berapa kali bakul beras fitrah itu disorong tarik? Namun itulah tarikannya bagi saya untuk menyaksikan upacara itu.
Selain bawa wang ke rumah asnaf atau amil, ada juga yang bawa beras, tetapi ini agak menyukarkan. Bagi yang beranak ramai, mungkin hingga berbelas kampit beras perlu dibawa. Sekarang beras yang dikampit khas dalam sukatan zakat pun ada dijual. Ini lebih memudahkan berbanding dahulu.
Walau apa pun, bayar zakat di Lembah Klang jauh lebih senang. Di bazar Ramadan berhampiran rumah saya, sekurang-kurangnya empat amil di merata penjuru menunggu pembayar zakat. Dan caranya juga amat mudah, keluarkan tunai - tidak perlu bawa beras - dan urusannya boleh selesai dalam masa tiga minit sahaja.
Apa yang saya ingat, bayar zakat fitrah guna tunai pernah jadi pertikaian. Inilah masalahnya apabila undang-undang Islam yang sebenarnya universal dan relevan sepanjang zaman, ditadbir berbeza mengikut sempadan pemerintahan. Atas sebab itu juga, kadar zakat fitrah antara negeri tidak sama. Semoga masalah ini akan berakhir. Itulah doa saya setiap hari.
Beberapa tahun lalu, saya berasa amat jengkel apabila seorang rakan menggeleng-geleng kepala (baca: memperlekehkan) jawapan saya untuk soalannya: “Berapa zakat fitrah di Kedah?” Saya jawab: “RM5” Sambil geleng-geleng kepala, dia kata: “Mahalnya!”
Pada masa itu, zakat fitrah di Selangor memang lebih rendah. Kejengkelan saya kerana dia mempertikaikan bayaran zakat fitrah yang hanya perlu dikeluarkan sekali setahun sedangkan untuk sekotak rokok yang lebih mahal, tidak pula dirungut.
Jika sekalipun rakan saya itu bayar zakat fitrah di Kedah, belanjanya tidaklah sebesar mana kerana isterinya hanya seorang, anaknya pula tiga.
Keluar belanja sedikit untuk penuhi tuntutan agama pun merungut, apa punya orang? Seorang lagi rakan pula ceritanya agak lucu. Menjelang bulan puasa, rakan saya itu dapat anak baru - yang keenam. Makanya, tahun itu zakat fitrah yang perlu dia keluarkan pun bertambah.
Hendak dijadikan cerita, di rumah, resit fitrah yang baru dibayar, diperiksa isterinya. Terkejut si isteri apabila dapati resit hanya ada tujuh resit dalam poket suaminya, sedangkan yang sepatutnya adalah lapan termasuk untuk mereka suami isteri selain enam anak.
“Aku terlupa (bayar untuk) anak yang baru itu?” kata kawan saya. “Habis apa hang jawab kat bini hang?” tanya saya. “Aku terus ambil kunci kereta. Aku kata kat dia, tadi duit tak cukup nak bayar. Takkan aku nak jawab lupa.” Berdekah-dekah kami ketawa. Seorang lagi kawan pula kata: “Nasib baik resit tak cukup. Kalau terlebih macam mana? Tentu bini hang soal lebih teruk lagi.”
No comments:
Post a Comment