Harga kereta harus diturunkan perlahan-lahan, kata industri
KUALA LUMPUR, 28 Ogos — Industri kereta Malaysia telah menyokong untuk harga kereta yang lebih murah dengan mengurangkan duti eksais secara beransur-ansur yang dilihat sebagai memberi tekanan kepada Putrajaya untuk meringankan beban memiliki kenderaan di salah satu pasaran terbesar Asia Tenggara.
Sokongan Persatuan Automotif Malaysia (MAA) datang selepas pembangkang di peringkat persekutuan berkata mahu mengurangkan beban rakyat Malaysia yang membayar harga kereta tertinggi di dunia dan akan mengurangkan harga secara beransur-ansur dalam duti eksais yang kini dikenakan antara 65 dan 105 peratus.
Putrajaya juga telah menunjukkan tidak lama lagi, harga kenderaan akan diturunkan secara beransur-ansur, kira-kira sebulan selepas pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli, berjanji untuk mengurangkan harga cukai kenderaan menjadi lebih rendah.
Akhbar harian The Star juga memetik sumber industri yang mengatakan bahawa Dasar Automotif Negara (NAP) akan menangani pengurangan harga kereta secara beransur-ansur di negara ini, di mana lebih daripada 600,000 kenderaan dijual setiap tahun kepada penduduk yang hanya 28 juta orang.
Presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad, berkata harga lebih rendah melalui cukai yang lebih rendah akan dialu-alukan.
“Jika harga dikurangkan secara beransur-ansur dan tidak menyebabkan gangguan, maka ia adalah baik,” kata veteran industri yang mengetuai persatuan utama mewakili industri kenderaan di negara ini.
Aishah bagaimanapun menambah bahawa dia tidak berfikir harga patut dikurangkan pada “satu pukulan” kerana ia boleh menyebabkan pembelian kereta terhenti kerana orang ramai menunggu harga jatuh.
Rakyat Malaysia kini dikenakan cukai di antara 65 dan 105 peratus dalam duti eksais bergantung kepada kapasiti enjin kereta yang mereka beli, membentuk aliran hasil lumayan bagi kerajaan.
Ini bermakna bahawa jika pengguna membeli kereta berharga RM100,000, sebanyak RM55,000 pergi kepada kerajaan sebagai duti eksais.
Ini adalah di atas cukai jualan sebanyak 10 peratus yang mereka perlu bayar. Mereka yang membeli kereta import juga perlu membayar permit import (AP) diluluskan yang ironinya diberikan secara percuma kepada kumpulan ahli perniagaan terpilih.
Cukai yang lebih tinggi juga datang selepas Malaysia mula memasuki perindustrian pada 1980-an dengan pembuat kereta nasional, Proton, kini tidak lagi dimiliki oleh kerajaan.
Walau bagaimanapun, ramai rakyat Malaysia mengatakan bahawa mereka tidak mempunyai banyak pilihan tetapi terpaksa membeli kereta untuk bergerak kerana merasakan tidak boleh bergantung kepada sistem pengangkutan awam dan kereta harga yang tinggi telah menyebabkan hutang isi rumah lebih daripada 75 peratus daripada KDNK, yang kedua tertinggi di Asia.
Kira-kira 20 peratus daripada jumlah hutang RM581 bilion isi rumah dalam negara tahun lepas adalah daripada kereta, aset yang menurun nilainya secara ketara dari masa ke masa.
Ramai rakyat Malaysia juga mengambil sembilan tahun pinjaman dalam usaha untuk membeli sebuah kereta, tempoh panjang yang tidak pernah didengari di negara-negara lain di mana tempoh 2-5 tahun adalah normal.
Duti eksais yang tinggi dilihat oleh ramai ahli ekonomi sebagai salah satu gangguan utama dalam ekonomi dan mereka mengatakan penurunan harga boleh membantu merangsang ekonomi dengan meningkatkan pendapatan boleh guna dan mengurangkan beban hutang isi rumah.
No comments:
Post a Comment